نکاتی ارزنده و آموزشی از کتاب Whale Done

 

مقدمه

کتاب وال دان Whale Done ( عملکرد نهنگها ) (آنطور که اینجانب ترجمه نمودم ) اثری بسیار آموزنده و کاربردی میباشد که از نحوه تربیت نهنگها و همچنین ارتباط مربیان با آنها سخن میگوید و در قالب یک داستان بسیار شیرین نکات آموزنده ای را به خواننده منتقل میکند .

در این کتاب سعی شده به جنبه مثبت اندیشی و اثر معجزه آسای آن بر روابط فردی و سازمانی سخن گوید و همچنین بسیار آموزنده نشان میدهد که چگونه با تغییر جهت دادن به سمت نیروهای مثبت از نکات منفی و خطاها اجتناب نماییم و مثبت اندیشی را جایگزین عیبجویی نماییم.

 

عوامل موثر در جهت کسب نتایج مطلوب در محیط زندگی و کاری

1- آموزش و ارتقا بایستی بصورت مرحله ای صورت گیرد تا شخص آموزش پذیر با شرایط وفق پیدا کند و تدریجی در جهت مثبت تغییر نماید.

2- نقش بازآموزی در آموزش جدی تلقی شود.

3- تغییر جهت انرژی و تمرکز آن بر روی سمت مثبت و جلوگیری از تمرکز انرژی بر روی جنبه منفی

4- هدایت مجدد نیروها به سمت مثبت و بزرگ جلوه دادن کارهای مثبت .

5- ایجاد اعتماد و پرورش آن با بزرگ کردن مثبت ها

6- پرهیز از عیبجویی

7- واکنش نشان ندادن در مقابل اعمال نادرست و هدایت آن به سوی مثبت و توجه به اعمال صحیح

8- تشویق کردن افرادی که در اطراف ما میباشند

انگیزش

یکی از وظایف رهبری ایجاد انگیزش در بین افرادیست که با شما کار میکنند که در واقع نیرومندترین حقیقتی است که تا بحال در مدیریت کشف شده.

ایجاد نیروی انگیزش موثرترین عامل در پرورش کارهای مثبت میباشد و مدیران میبایست انگیزش در پرسنل را تقویت کنند و طوری تربیت کنند که در هر شرایطی چه در حالت حضور مدیر و چه در غیاب مدیر بتوانند به انجام کارهای مثبت خود ادامه دهند.

راه های انگیزش

راه های انگیزش و برانگیختن انسانها با یکدیگر متفاوت است و میبایست این تشخیص را ما بدهیم که هر شخص با چه چیزی برانگیخته میشود و این دقیقا چیزی است که ما بایستی از افراد اطراف خودمان جویا شویم.

ممکن است یکی با پاداش نقدی برانگیخته شود و یکی دیگر با یک تشکر ساده و یکی دیگر با دادن مسئولیت و کار بیشتر.

الفبای کارایی یا مدیریت عملکرد

Activator

آنچه که عملکرد را فعال میکند

Behavior

رفتار یا عملکردی که رخ میدهد

Consequence

پاسخ به عملکرد

 

پس از آنکه یک عملی را فعال نمودیم مثلا درخواست یک کار از پرسنل یا حتی از یکی از اعضاء خانواده ، آن شخص در مقابل درخواست و یا انجام کار مربوطه از خود یک کنش انجام میدهد که رفتار یا عملکرد وی گویند که در مقابل آن رفتار و یا عملکرد ، حالا میبایست یک پاسخ به رفتار وی داده شود که میتواند از قبیل حالات ذیل باشد.

 بدون پاسخ و یا پاسخ منفی

رایج ترین نوع پاسخ است که تقریبا همه به آن عادت کرده اند که با ادامه دادن این روش بدنبال آن پاسخ منفی دریافت خواهد شد. در پاسخ به اینگونه حالتها به تغییر چهره و نگاه غضب آلود و یا انتقاد لفظی یا حتی نوعی جریمه میتوان اشاره نمود.

پاسخ هدایت مجدد

1- مشکل یا اشتباه را بدون ملاحظه بصورت روشن شرح دهید

2- اثرات منفی اشتباه را نشان دهید.

3- در صورتی که مناسب دیدید مسئولیت روشن نکردن وظایف را به گردن بگیرید.

4- جزییات وظیفه را تشریح کنید

5-به فرد مخاطب اعتماد به نفس و اطمینان بدهید.

پاسخ مثبت

1- تشویق و تحسین مخاطب از هر نوع ممکن

2- کار خوب انجام شده را بطور مشخص بیان کنیم

3- احساس خوب خود را از کار مثبتی که آنها انجام داده اند با آنها سهیم شوید.

4- آنها را به ادامه کار خوبشان تشویق کنید

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد